HR TEMPORARY MANAGEMENT

Acting on corporate organization

The HR Temporary Manager is a key figure for managing both critical scenarios and driving change to accelerate business growth.

HR

The HR Temporary Manager steps in for a limited period, agreed upon with the ownership, management, or entrepreneur, to manage a project with a defined start and end.

Examples of scenarios that benefit from collaboration with a Temporary HR Consultant:

  • Merger & Acquisition: Integration of newly acquired entities with the parent company (processes, tools, and culture), demergers of business units, and mergers of different organizations.
  • New companies needing to structure processes and build an HR department.
  • Business growth phases requiring a new organizational structure.
  • Creation of new processes and policies.
  • Temporary replacement of key HR personnel.
  • Establishing a collaborative and effective communication system amongst teams (breaking down silos).
  • Internationalization and business expansion beyond national borders.
  • Generational transitions or the need to initiate a process of business professionalization.
  • Management crises.
  • Internal restructuring programs.
  • Performance decline.

The HR Temporary Manager’s objective is to resolve the crisis or create a new structure that allows the company to be self-sufficient and revitalized by the end of the project.

Agire sull’organizzazione aziendale è una scelta di correttezza.

È l’occasione per fare a tutti gli effetti il bene dell’azienda e dei suoi professionisti.

È agire da consulenti veri, valorizzando le potenzialità già presenti e ottimizzando gli investimenti.

In concreto

Durante i colloqui con il board emerge la necessità di inserire un/una direttore/direttrice commerciale: l’analisi porta a considerare profili con una seniority media, esperienza nel settore di almeno 5 anni, portafoglio clienti consolidato, con forte carisma e attitudini alla motivazione del team. Una ricerca abbastanza classica. 

Ma poniamo che in organico sia già presente la dottoressa Raffaella, 44 anni e assunta da 10. Conosce il mercato in grande profondità, è stimata dai colleghi, vuole implementare strategie di lead generation per allargare il paniere dei clienti. L’unica vera criticità è rappresentata da una capacità di gestione del team migliorabile. Si tratta di un ostacolo insormontabile?

Il compito di un consulente, in casi del genere, è accorgersi della situazione e proporre un piccolo intervento a basso rischio (come un corso di Change Management) in luogo di un inserimento potenzialmente più dannoso che benefico. Formare e promuovere la dottoressa Raffaella potrebbe essere una ottima soluzione. Ne possiamo parlare?